Middag à la 1911: Klappkräm

Klappgröt (mannagryn och lingonsylt) är kanske mer känt än klappkräm, åtminstone var det så för mig. Den "klappade" gröten åt jag första gången nu i höstas, men det är ju aldrig försent att testa något nytt. Här testas dessutom krämen. För den som vill prova detta recept rekommenderar jag att läsa hela vägen till slutet för rekommendationer om smakförhöjning.

Klappkräm (för 4 personer)

Klappkräm på svartvinbärssaft.
1 kkp (1,5 dl) saft (jag använde svartvinbärssaft, koncentrerad)
1/2 liter vatten
1/2 citron
1/2 kkp (3/4 dl) mannagryn
1/2-1 msk potatismjöl

Saft, pressad citron och vatten kokas upp. Rör i mannagrynen och koka ca 10 minuter. Blanda potatismjölet i lite vatten och häll i krämen. Låt koka upp på nytt, "varefter den avlyftas av elden och vispas kraftigt 15-20 minuter eller tills den är porös." Det senare kan också läsas: lyft bort från spisplattan och vispa med elvisp tills den fått önskad fluffighet. Ja, jag medger, i detta fall använde jag anakronistiska hjälpmedel eftersom jag är alldeles för vek i mina armar att vispa så länge.

Krämen under uppkok.

Krämen efter att ha vispats med elvisp i några minuter.
Omdöme och förbättringspotential: Det här är en trevlig lätt efterrätt eller mellanmål som går att variera efter saft-preferens. Servera gärna med mjölk och lite färska eller tinade bär. Ställer du in den i kylen så kommer den att "stelna" något, lite likt en mousse. Här tänker jag att det nog går att röra i lite bär innan man ställer den kallt. Servera sedan i ett fint glas, kanske med ett rullrån.

Jag gjorde krämen på köpt saft, sådan man späder 1+4. Nu vet jag inte om detta beror på saften eller att det var svartvinbärssaft, men det blev en lite skarp eftersmak. Om du använder köpesaft (jag vet inte hur det blir med hemgjord saft) rekommenderar jag att minska lite på den koncentrerade saften och ökat andelen vatten. Det blir dessutom ett sätt att reglera sötheten efter egen preferens. Jag tror att det kan bli riktigt gott med jordgubbssaft!

Receptet är hämtat från Hemmets kokbok: Praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem (1911) av Elin Bergquist och Jenny Bergquist. Läs mer om mitt mathistoriska experiment i det första middags-inlägget. Alla hittills tillagade recept finner du samlade under etiketten Middag à la 1911.

Kommentarer

Jens sa…
Jag har större erfarenhet av klappgröt som min mormor brukade göra och det var alltid en favorit. Klappkräm minns jag dock att det brukade serveras som efterrätt till patienterna på den vårdavdelning där jag tidigare jobbade.