Middag à la 1911: Lins i ugn med lökstufning

Den här gången har jag gett mig i kast med ett recept som visserligen är enkelt, men som verkar något omständligt. Men så har jag också fått testa att koka lök för första gången. Receptet förordade vita lökar, vilket jag tolkar som något annat än vitlök. Exakt vad som avsågs var för för mig något oklart.

Lins i ugn med lökstufning (för 4 personer)

Lins i ugn med lökstuvning.
För linserna:
2 kkp (3 dl) röda linser

5 kkp (7,5 dl) vatten

2 msk smör eller växtfett

1-2 tsk salt

Vi börjar med linserna. Skölj dem och lägg i en ugnsform. Receptet förordar emaljerad form, men det funkade bra med glasform. Slå över vattnet (och saltet). Klicka över fettet i småbitar. Rör om. Sätt in formen i ugnen. Tydligen ska det vara en fördel att sätta formen i ett vattenbad i ugnen. Men så säger den också att den ska tillagas i 1,5 timme. På 175-200° är den färdig på dryga timmen, men känn efter att den är tillräckligt mjuk och att ytan är som du önskar.

Linserna innan de sätts i ugn.

För stuvningen:
2-3 vita lökar (jag använde dock gula lökar)
1/2 liter vatten
1 msk smör eller växtfett
1 tsk salt
1 kkp (1,5 dl) mjölk
1 msk mjöl

Medan linserna är i ugnen kan du koka potatisen, som rekommenderas som tillbehör, samt förbereda lökstuvningen. Skär lökarna i klyftor och koka dem i i vatten och salt. När den är färdigkokt (ca 5-10 minuter) så rör du ner en redning på mjöl och mjölk. Sist rörs fettet i. (Redningen blev något tunn i mitt tycke, så jag tillsatte lite mer redning på mjöl och lite vatten).

Linserna efter ca 1h 15 minuter i ugn.

Omdöme och förbättringspotential: Det kan vara så att linserna 1911 inte var som dagens röda linser, för det behöver verkligen inte 1,5h i ugnen (om du inte vill ha ett lite knaprigare täcke förstås). Jag gissar att det det skulle gå att snabba på processen genom att koka linserna i en kastrull (ca 10 minuter) och därefter eftersteka eller gratinera i ugn för att få yta. Stuvningen blev kanske mer som en löksås.

Rätten är god i all sin enkelhet. Var lite försiktig med saltet på linserna, men smaksätt gärna med t.ex. buljong. Efteråt så krydda gärna med svartpeppar och servera med lite sallad, lingon och kanske lite inlagd gurka. 

Receptet är hämtat från Hemmets kokbok: Praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem (1911) av Elin Bergquist och Jenny Bergquist. Läs mer om mitt mathistoriska experiment i det första middags-inlägget. Alla hittills tillagade recept finner du samlade under etiketten Middag à la 1911.

Kommentarer