Middag à la 1911: Ostpudding med ostsås

Jag ska villigt erkänna, det här historiska receptet höll inte måttet. Men, som det heter inom vetenskapen, även ett icke-resultat är ett resultat.

 Ostpudding med ostsås (för 4 personer)

Ostpudding med ostsås.

Till puddingen:
12-15 brödskivor (jag använde limpbröd, kanske vore grahamsbröd mer korrekt i sammanhanget)
100 gram ost (jag använde lagrad ost)
50 gram smör
1 ägg
3 kkp (4,5 dl) mjölk

Smöra brödskivorna (troligen både fram och bak). Varva bröd och ost i en form. Det kan vara en god idé att smöra formen. Vispa ägg och mjölk, häll över brödet. Grädda i en varm ugn ca 30-45 minuter. Här testade jag 175° och drygt en halvtimme för att undvika att det blev torrt. Dock blev det lite mosigt längst ner (jag la tre skivor i varje hög, så antalet skivor påverkar sannolikt gräddningstiden).

Ostpuddingen innan den sattes i ugnen.

Till ostsåsen:
50 gram ost (jag använde lagrad ost)
1/2 liter mjölk
1 msk maizena eller potatismjöl

Rör ut potatismjölet/maizenan i kall mjölk. Skär osten i små bitar och lägg i mjölken. Sätt på plattan och låt koka upp. Koka under omrörning i någon eller några få minuter.

Puddingen och ostsåsen rekommenderas att ätas med grönsaker. Jag använde fäska som fanns hemma, men troligen skulle det passa bra med lite förvälld broccoli eller blomkål.

Ostpuddingen när den kommit ut ur ugnen. Vätskan är uppsugen och den har svällt upp något.
Omdöme och förbättringspotential: Jag gjorde halv sats. För en hel sats skulle jag nog rekommendera ett mer visuellt tilltalande upplägg genom att placera brödbitarna så att de ser ut som en "liten limpa" i formen. I det här fallet vet jag ärligt talat inte om det finns något konkret förslag på hur detta skulle kunna göras på ett bra sätt. Möjligen att till att det inte blir mosigt längst ner i formen och att vara generös med osten...

Receptet är hämtat från Hemmets kokbok: Praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem (1911) av Elin Bergquist och Jenny Bergquist. Läs mer om mitt mathistoriska experiment i det första middags-inlägget. Alla hittills tillagade recept finner du samlade under etiketten Middag à la 1911

Kommentarer