Akta(-)skylten! Del VI

Den här blogg-serien börjar, tror jag, närma sig sitt slut. Jag har några skyltar till på lager, men jag misstänker också att likt lekparksdjuren så kommer det att bli fler. Kanske är det bara jag som tycker det är lite roligt, ni andra är kanske mindre begeistrade över mångfalden av akta-skyltar. Idag bjuder jag på några internationella skyltar (pre-corona) och en ninja.

Först ut en "ninja". I detta svenska kvarter fanns det minst tre stycken i olika positioner som utan ord signalerade att det var bäst att köra försiktigt.
I Danmark konstaterar man krasst att det finns "børn på vej" med en pil som pekar på ett tomt övergångsställe (?).

I Tyskland säger man tack, danke, andra ord är överflödiga.

I Norge ber man att bilarna kjør forsiktig eftersom det kan gå barn med bollar på övergångsställena.

I Roskilde ber en flicka med ballong att trafikanter ska pas på mig!
Lite roligt - tycker jag - att det finns olika slags skyltar i olika länder, samtidigt som det (oftast) inte går att ta miste på budskapet.

Kommentarer