Dukade bord på Millesgården

Jag hade aldrig tidigare varit på Millesgården, men har varit lite nyfiken ända sedan jag "bodde" på Lidingö en vecka för några år sedan i samband med ett sommarjobb. När jag såg i tidningen att Hanna Hellquist skulle ha en utställning där samtidigt som vi skulle vara i Stockholm blev museet genast en viktig hållpunkt i schemat. Strax innan kl 11:00 stod vi redo inför dagens öppning. Det fylldes snabbt på med besökare och kunde bli lite trångt.

Utställningen heter Det dukade bordet och pågår till den 28:e maj. Den utgår från just dukade bord som en del av middagsbjudningar. Flera olika konstnärer (och en ödla) medverkar.

Det dukade borde med Hanna Hellquist - precis innan besökarna hunnit slå sig ner.
Vid långbordet får man slå sig ner och se och lyssna på en middag hemma hos Hanna. Sara Parkman var en av gästerna vilket gjorde det extra trevligt.

Detalj från en dukning.

Marie-Louise Ekmans bidrag. De svävande ljusen var riktigt fräsiga.

En runda i skulpturparken för att se Carl Milles konstverk måste man ju förstås också.

"Guds hand" tillhör visst en skulptur många fotograferar. Så då gjorde visst jag det med!?

"Jona och valfisken" - påminner lite om en jag såg i Eskilstuna.

"Låt mig verka medan dagen brinner".

Utflykten kan summeras som ett trevligt besök. Alla i delegationen var nöjda.

Kommentarer

Vilken annorlunda utställning och vad bra ni var nöjda!
Matilda sa…
Anna >> Verkligen. Jag gillar Hanna Hellquists krönikor och (de en del) tv-program, så det var kul att få se en annan sida.
Anni sa…
Hoppas hinna dit innan den är över, utställningen. Själva parken är ju fantastisk men även huset med sin samling av statyer. Många missar att gå in där.
Matilda sa…
Anni >> Hopas du hinner dit :) Vi kikade också in i det huset, blev lite nyfiken på ovanvåningen, men det var ju så klart tillträde förbjudet. Vi funderade nämligen på det där tornet och ljusinsläppet.