AI mysteriebloggar: Del 5

Först... Jag är allmänt efter med att läsa och kommentera på bloggar sedan semestern tagit slut. Jag tar ofta igen det på helgen, men det har varit lite körigt på sistone. Mycket har med jobbet att göra och det där uppdraget jag bloggade om för flera månader sedan. Har försökt att hitta återhämtning i att vara ute i skog på ledig tid, vilket varit otroligt skönt och välbehövligt. En del inlägg som publiceras här är förskrivna i ett flow jag hade i somras, det är således lite asynkront bloggande, men förhoppningsvis blir det lite lugnare snart.

Och nu: I ett sista (?) försök med att interagera med ChatGPT om vardagsmysterium tänkte jag be AI att ge lite perspektiv utifrån en chat-robots synsätt. Kanske skulle roboten säga att den var förundrad över vilka konstiga frågor den fick eller varför människor lägger ner tid att chatta med något som inte är en riktig människa.

Instruktioner: Vad skulle ett vardagsmysterium vara för dig som AI-robot?

Svar:

Som en AI-robot, tränad på en bred mängd textdata, kan ett vardagsmysterium för mig vara något liknande ett vanligt mysterium för människor. Det kan vara en situation, händelse eller fråga som uppkommer i vardagen och som innehåller ett element av oväntad eller oförklarlighet. Det kan vara något som väcker nyfikenhet eller förundran och som kräver en undersökning eller analys för att hitta en lösning.

Exempel på ett vardagsmysterium för mig som AI-robot skulle kunna vara en plötslig och oförklarlig strömavbrott i ett bostadsområde, där människor undrar vad som orsakade det och när det kommer att åtgärdas. Ett annat exempel kan vara en förändring i en persons dagliga rutin där de plötsligt börjar ta en annan väg till jobbet utan någon uppenbar anledning, och de själva eller andra undrar varför.

Mysterier kan variera i komplexitet och natur, och det är ofta upp till människor att analysera ledtrådar, samla information och dra slutsatser för att lösa gåtan. Som AI kan jag bidra genom att erbjuda information, undersöka möjliga förklaringar och hjälpa till att utveckla teorier baserat på den kunskap jag har tillgång till.

Så ett vardagsmysterium för mig som AI-robot skulle vara något oväntat, oförklarligt eller intressant i vardagen som väcker min nyfikenhet och kräver en analys eller undersökning för att hitta en lösning.

Jag säger då det igen – jag tror jag håller mig till att identifiera mina egna vardagsmysterier i fortsättningen. Jag bloggar trots allt för mitt eget nöjes skull. Men det var lite lärorikt att testa på AI-roboten.

Kommentarer

Ja jag tycker du ska göra dina egna i fortsättningen. Men väldigt kul att följa hur du försökt med AI:n. Ang. att läsa och kommentera så är det självfallet så att en inte hinner med allt jämt. Att då välja bort bloggar är något jag gör oxå. Att det samlas på hög i RSS-flödet får jag lära mig att bortse ifrån. Antingen skumma igenom det som skrivits eller markera allt som läst! Det senare är inte lätt.. men jag behöver göra det ändå för att må bra :)
Matilda sa…
Anna >> Jag känner mig lite färdig med AI-bloggandet så nu söker jag mysterier på andra håll :)
Jo jag försöker också rationalisera bloggläsandet på liknande vis. Det är nog det sundaste man kan göra. För det finns ju så mycket vardagen ska räcka till!
Emma sa…
Hahah ja, jag måste säga att dina egenkomponerande vardagsmysterier är betydligt mer intressanta.^^ Men roligt experiment ändå!
Matilda sa…
Emma >> Tack! Skönt att veta att man inte går att ersättas av en AI (än) :D