Is i Vadstena

Vi anlände till Vadstena i samband med att kalla vintervindar blåst in över staden från Vättern. Jag kommer att berätta mer om varför vi var där i ett kommande inlägg, men nu ska jag bildbomba er med is! Kustremsan (sjöremsan?) var nämligen täckt av en hinna av is och magiska isformationer. Jag tog hur många bilder som helst (av varierande kvalitet).

Isformationer med klosterkyrkan i bakgrunden.
Det här ser ut som fyra olika sorters is.

Trädet ser nästan ut som en isängel.

Några små strån stod tappert rakt upp i stormen! Det påminde mig om museet Iskunsten i Thyberøn, Danmark.

Hela häcken var fylld med små små istappar på ena sidan, och stora tappar på andra.

Den här piren var helt isfylld. Det var tur att jag hade mina icebugs på för vi skulle ju givetvis ta oss längst ut...
Hundratals istappar prydde pirens räcken.


Även skyltar hade fått en isdusch.

Kamp mellan naturens makter.

Istappar hela vägen ut...
Lokalbefolkningen menade att det kunde bli ännu större isformationer!

Kommentarer

Det är mäktigt med all den där isen. Vackert blir det också!
Tony sa…
Det blir fantastiska isformationer. Fotat något liknande, fast inte så mäktigt som du gjort, på andra sidan Vättern.
Så vackert!
Trevlig helg.
Ajli sa…
Men näe, så vackert? Särskilt bilden Kamp mellan naturerna, alltså såååååå fint :') Det kan knappt en människohand skapa.
Matilda sa…
Anna >> Verkligen! Vadstena-borna verkade inte så imponerade så jag undrar hur det kan se ut när det är som mest

Tony >> Förmodar att det är tillfälligheter som hur vinden ligger på. Misstänker att du med din kamera och fotografiska blick skulle fånga det än mer mäktigt.

Nilla >> Tack - och detsamma!

Aji >> Det var verkligen en häftig upplevelse som jag hoppas få uppleva igen!
Jenny B sa…
Wow, fascinerande! Spännande bilder!