Om flugsvampar och Tomtebobarnen

Minns ni barnboken Tomtebobarnen av Elsa Beskow? I den har alla barn mössor som liknar (eller är?) flugsvampar. Gissningsvis är svamparna som ett skydd mot djur som annars kanske kan få för sig att äta de små liven. För små är de, mannen i berättelsen har en kotte till hatt och de dansar med ekorrar. Låt oss dock uppehålla oss vid deras mössor. Eller rättare sagt flugsvamparna.

Flugsvampar som de mestadels tycks se ut: röda paraplyhattar med några enstaka vita fläckar.

Nu efter sensommarens regn så börjar svampar dyka upp här och var, även de rödvita flugsvamparna. Svamparna ser dock inte alls ut som Tomtebobarnens mössor eller svamparna i Super Mario-spelen. De vita fläckarna är ofta ojämna och hatten mer som ett paraply än en liten rund knopp. Min sambo och jag gick och pratade om detta och undrade ifall Elsa Beskow bidragit till en förvrängd syn på flugsvampens utseende (ungefär på samma sätt som hon lyckats intala oss att hundar heter Karo, fast de inte gör det). Det fick mig att tänka på hur ens världsbild ibland kan bli lite skev när den baseras på populärkulturella avbilder (i t.ex. böcker och film) och utan egen erfarenhet. Personligen är jag inte ens säker på att jag såg en riktig flugsvamp som barn. (En av de första flugsvamparna jag skådat är antagligen den som syns i mitt blogginlägg om svampar som landskapssymboler.)

Flugsvampar av olika former och utseende.
Så plötsligt, bara meter från vårt hem hittar vi en familj flugsvampar, precis som hämtat ur Elsa Beskows sagovärld. Jag förlåter dig Elsa, för de här är ju bara så vackra - klart att Tomtebobarnen ska ha finhattar!
En flugsvampsfamilj.

Kommentarer

Eva Maria sa…
Vi har också tänkt på det här med hundnamnet Karo!
Vår hund är en tik så vi döpte henne till Karro :-)
Hennes namn i stamtavlan är "Catch a call" och det är ju lite långt!
Matilda sa…
Eva Maria >> Men vad roligt! :D
Som icke-hundägare så är jag inte helt insatt i det här med stamtavlor. Betyder det att hon har två namn eller att Karro är hennes smeknamn?
Emma sa…
Haha, åh jag som blev lurad av Kalle Anka- och Musse Piggserietidningar till att tro att de flesta hundar heter Fido...^^
Matilda sa…
Emma >> Haha! Ja just ja, Fido hade jag glömt. Spontant tänker jag att det borde finnas ett antal Fido-hundar just på grund av dessa serietidningar :D (Beskows läsebok är kanske inte lika i ropet som tidnignarna)
Emma sa…
Haha ja det borde det nog göra. ^^ Och den engelskspråkiga motsvarigheten var Rex har jag för mig..?