Semesteravslut

Jag ser tillbaka på semestern och den går ju lika fort varje år. Jag känner ändå att jag fått vila ut och ta det lugnt även om jag behövt ha ett vakande öga på jobbmailen. Vi har också fått gjort en himla massa (jag är fullt medveten om att vi är väldigt privilegierade som kunnat göra allt detta).

Stugliv när det är som vackrast.
 Rensat bland husgeråden. När jag och sambon flyttade ihop valde vi att spara en del köksattiraljer på vinden, det kunde ju vara praktiskt att ha extra bestick, ugnsformar, kastruller m.m. i reserv. Det blev två stora platslådor på vinden. När jag fick hem allt från övernattningslägenheten hade vi plötsligt trippla uppsättningar av en del saker. Tre kartonger har fått stå i svärmors förråd i över ett halvår. Nu tog vi fram allt, gick igenom och rensade. Tre pastagrytor och tio ugnsformar är kanske lite väl mycket att ha. Vi fick ner allt till en stor plastlåda med extra köksattiraljer och en kartong med en Höganäs-servis som kan komma till nytta. Ett antal udda glas ställde jag på jobbet, resten skänktes till loppis eller gavs bort. Skulle vi behöva något i framtiden kan vi ju alltid besöka en loppis.

Besökt bland annat Luleå och Piteå längs Norrlandskusten. I vackert soligt väder cyklade vi runt och upptäckte städerna. Och åt så klart gott.

Gammelstad kyrkby utanför Luleå.

Varit tillbaka till London, min gamla hemstad.

Mercato Mayfair i London.

Gjort min egen glass på 1930-talsrecept. Detta hade jag sett fram emot länge och det blev väldigt lyckat.

Hängt med familj och släkt på olika platser. Några av dem hade jag inte träffat sedan innan pandemin.

Plockat massor av åkerbär. Vårt hemliga bärställe levererade riktigt riktigt bra i år! Nackdelen är att det också innebär massa bett av mygg och bromsar (eller "bräms" som vissa säger) och så tar det eeeevigheter att rensa bären med hjälp av pincett...

Fyllt frysen med åkerbär, hallon, röda vinbär och svarta vinbär.

Begravt två släktingar. Detta låter mer drastiskt än vad det var. Det handlade inte om begravningsceremonier utan om att urnorna med askan skulle sänkas ner i graven. Det var skönt att få avslutet.

Gått på flera museer. Varav många interaktiva.

Besökt vår favoritrestaurang i ett vackert naturområde, som dessvärre gör sin sista säsong.

Läst böcker. Under semestern hann jag med att läsa:

  • Pestön – Marie Hermansson. Ett upphittat lik leder misstankarna till de mystiska förehavandena och (den enda) fången på Pestön som är landets mest bevakade fånge.
  • Hönan som drömde om att flyga – Sun-Mi Hwang. Sydkoreansk vacker och snabbläst bok om familjeskap och drömmar sett ur en hönas perspektiv.
  • Torsdagsmordklubben – Richard Osman. Småmysig och rolig brittisk "deckare" där ett pensionärsgäng driver egna efterforskningar om gamla och nya mord.
  • Krokodilväktaren – Katrine Engberg. Dansk deckare.
  • Jag vill berätta något för dig – Anna Gavalda. Fransk novellsamling.
  • Morden i Great Diddling – Katarina Bivald. Lättläst whodunnit-deckare i brittisk miljö där en svensk författare med skrivkramp hamnar mitt i en smått absurd by.
  • Märket – Fríða Ísberg. Årets bästa bok hittills.

Om jag ätit glass? Jajamensan. Om jag badat i havet? Hahaha! Nä, det var för kallt för mig.

Hoppas att ni har (haft) en skön semester.

Kommentarer

Härligt mycket ni fått gjort! Rensandet är ju alltid befriande tycker jag.
Emma sa…
Låter som en väldigt skön semester tycker jag. :) Känner för övrigt igen det där med att slå ihop två hushålls husgeråd och så tänker man att extra saker kan vara "bra att ha". Nej, de sakerna är sällan bra att ha.. ^^
Matilda sa…
Anna och Emma >> Ja det är verkligen befriande med lite rensning. Mycket står ju bara i lådor på vinden och tar plats. Bättre att det kommer till nytta någon annanstans... om jag bara kan göra mig av med det :D